Ontdek Madeira van dag tot dag

Dag 1:

Een reisdag, want anders kom je er niet natuurlijk. We vliegen van Amsterdam Schiphol naar Funchal, Madeira. De landing op Madeira is spectaculair. Men zegt dat alleen piloten met voldoende ervaring hier een vliegtuig mogen landen, omdat de landingsbaan op een klif ligt.

Op het vliegveld wacht onze huurauto op ons. We hebben een Renault Clio. Een prima auto waar het halve eiland in rijdt. We hebben deze auto kunnen regelen met de eigenaar van de studio waar we verblijven.

Daarover gesproken, we verblijven in Funchal Village Studios. Het is een tweepersoons studio. Verwacht hier geen zeeën van ruimte. Het heeft alles wat je nodig hebt; een tweepersoonsbed, bank, tv, klein eettafeltje voor twee personen, een keukentje met het nodige apparatuur en een badkamer met douche. Voor ons heeft dit alles wat we nodig hebben. We zijn toch meestal op pad.

Ben je nu op zoek naar een luxer verblijf? Er zijn onwijs veel mogelijkheden te vinden op onder andere Booking.com en AirBnB. In de avond hebben we gegeten bij Pizzaria Restaurante La Pasta in Funchal. Dit is een plek waar je heerlijk kan eten. De pizza en risotto zijn écht aanraders.

Restaurant La Pasta

Dag 2:

Vandaag een korte wandeling vanuit Restaurante Sao Cristovao naar het Felsstrand. Je vindt hier prachtige bloemen en ruïnes. Het strand bestaat uit zwarte kleine stenen, dus lekker liggen kan je hier niet, maar het uitzicht is onwijs mooi.

Nadat we hier genoten hebben van het uitzicht, de prachtige bloemen en een beetje met de drone hebben gevlogen, zijn we naar Sao Vicente gereden om daar hike PR16 Levada Faja do Rodrigues te doen. Dit is een rustige hike met weinig hoogteverschil. Je loopt tijdens deze hike door drie tunnels waarbij er weinig ruimte is om rechtop te lopen. De laatste tunnel is zelfs ruim een halve kilometer lang! De tunnels zijn niet verlicht, dus een hoofdlamp of zaklamp is noodzakelijk. Totaal is deze hike ongeveer 8km.

’s Avonds hebben we gegeten bij Bar o Avo in Funchal, niet om het lekkere eten, maar om de eigenzinnige eigenaar. Deze beste man heeft de hele wereld al gezien en heeft nu dus zijn eigen restaurant op Madeira. Bij aankomst vraagt hij of je zin hebt in vlees of vis en meer keuze krijg je wellicht ook niet. Zin in vis? Dan maakt hij een bord met vis, rijst en wat sla. Simpel, maar echt lekker.

Waar dit restaurant ook bekend om staat is de verzameling voetbalsjaals. Het hele plafond hangt er vol mee! Van Feyenoord en Ajax tot F.C. Cambuur. Ga je hier eten en heb je nog een sjaal van je lokale club? Vergeet die dan niet mee te nemen!

Dag 3:

Vandaag hebben we de wekker om 08:00u gezet om vervolgens rustig wakker te worden en naar Prima Caju te lopen en daar heerlijk te ontbijten. Het restaurant hoort bij het gelijknamige hotel en ze staan bekend om hun healthy gerechten. Wij genoten van een overheerlijke griekse yoghurt met homemade granola, noten en seizoensfruit. Op het menu staan ook onder andere pannenkoeken, dus we gaan zeker nog terug om deze uit te proberen!

Na het ontbijt hebben we een Americano to go meegenomen en zijn we ons gaan omkleden in het appartement. Hier kijken we gelijk op de webcams die verspreid over Madeira hangen. Waar schijnt de zon en kunnen we het best een hike gaan maken? Dit bleek in het westen te zijn, dus op naar de auto en richting de zon!

De hike start en eindigt in Ponta de Pargo. Je wandelt ongeveer 14km door de verschillende landschappen die Madeira te bieden heeft. Door prachtige eucalyptusbossen, langs levada’s, over uitgestrekte weides en langs gigantische kliffen. Zorg hier voor een regenjas, want het kan uit het niets gaan regenen!

Hier vind je meer informatie over de hike:

Ruim vijf uur later kwamen we terug bij de auto en zijn we weer naar Funchal gereden. Vanavond hebben we gegeten bij Mad Cuba. Ook hier staat simplicity weer voor op. Kies uit kip, rundvlees of varkensvlees en de rest van het gerecht wordt aangevuld met zwarte bonen en rijst. Top! En wat nog meer top is, is dat dit simpele gerecht ook maar €7,- kost. Dat vindt iedere Nederlander geweldig toch?

Dag 4:

Het weer zit vandaag niet mee. Net als gisteren, hebben we ook vandaag de webcams weer bekeken. Nergens scheen de zon. Reden genoeg om op ons gemak buiten de deur te gaan ontbijten. Om de hoek van ons appartement zit de Brunch Club en man o man, wat serveren ze hier heerlijk eten! Met een gevulde maag lopen we weer terug en kleden we ons om vervolgens toch maar in de auto te stappen en op pad te gaan. We besluiten naar het hart van het eiland te rijden, richting Fanal. Fanal ligt aan de noordkant van het eiland en staat bekend om zijn laurierbomen. Het bos heet ook wel Laurisilva. Wij hebben ons laten vertellen dat dit bos minstens 20 miljoen jaar oud is en dus de ijstijd overleefd heeft! Volgens de meeste toeristen zijn de beste omstandigheden om Fanal te bezoeken mistig, regenachtig weer. Wait, what? Regen en mist de ideale omstandigheden? Zeker! Als je het ons vraagt wel. Tijdens deze omstandigheden waan je je in Narnia. Het bos is erg mysterieus en de prachtige vormen van de bomen komen goed tot zijn recht. Nu hebben we ook gehoord dat het met een strak blauwe lucht een mooie plek is om te zien en de uitzichten dan de moeite waard zijn. Dat kunnen wij niet beamen. Wij zijn blij dat we het in de mist hebben gezien.

’s Avonds gaan we weer op zoek naar een leuke eettent. Die vinden we. Hamburgueria de Mercado. Wat een geweldige tent met heerlijk eten. Absoluut een aanrader. Met een gevulde buik lopen we terug naar onze studio en zoeken we het bed op.

Dag 5:

De weersverwachting was wederom niet best. Gelukkig scheen in Funchal de zon. Daarom is vandaag een mooie dag om Funchal eens te ontdekken. Een wandeling langs de haven, even zitten op de pier en kijken hoe mannen hun avondeten proberen te vangen met een hengel, vervolgens verdwalen in de Rua de Santa Maria en afsluiten bij fort Sao Tiago.

Rua de Santa Maria is één van de oudste en meest kleurrijke straat van Funchal. Je vindt deze straat in het oude gedeelte van de stad. De straat is enkel breed genoeg voor voetgangers en je vindt er ontelbaar veel restaurants en een aantal kunstgalerijen. In 2014 ging het project ‘Art of Open Doors’ van start en deze straat werd omgetoverd tot een openbare kunstruimte. Lokale kunstenaars werden uitgenodigd en meer dan 200 deuren zijn prachtig beschilderd. Een lust voor het oog. Fort Sao Tiago valt op vanwege zijn prachtige gele kleur. Het fort is gebouwd in de 17e eeuw om te haven van Funchal te beschermen.

Na deze ochtend alles op een laag tempo uitgevoerd te hebben, gaan we lunchen bij grand café Golden Gate. Ook hier is het eten uitmuntend.

Na het middageten bekijken we de webcams van Madeira. De zon is doorgebroken in het oosten en hier wilden we nog graag een hike doen. Dus we kleden ons om en pakken de auto naar Canical. Vanuit hier start de hike Vereda da Ponta de Sao Lourenco. Het is ruim 3 kilometer naar het meest oostelijke punt van Madeira en dezelfde route terug. Dit deel van het eiland is niet te vergelijken met andere delen. De flora en fauna is zo anders. Het is hier droog en dor. Er groeien hier geen bomen, waarschijnlijk doordat het er bijna altijd hard waait. Dit maakt ook dat deze hike weinig schaduw biedt. Als de zon schijnt is het dus onwijs belangrijk om jezelf goed in te smeren. Zorg daarbij dat je voldoende water bij je hebt. Aan het einde van de heenweg vindt je wel een restaurant waar je wat kan eten en drinken.

Vanavond eten we weer bij La Pasta. Het eten beviel hier zo goed en de benen waren te moe om op zoek te gaan naar iets anders.

Dag 6:

Voordat we naar Madeira gingen, hebben we natuurlijk gekeken welke activiteiten we allemaal wilden doen. De voornaamste reden voor ons om naar dit eiland te komen, was om verschillende hikes te doen. Hoewel we redelijk pech hadden met het weer in de bergen, leek vandaag de zon wat ruimte te krijgen. Vandaag besluiten we de meest populaire hike van Madeira te doen: Levada das 25 Fontes in combinatie met de Risco waterval (PR6).

Waar de meeste levada hikes relatief vlak zijn, moet je bij deze hike toch een helling trotseren. De paden zijn wel goed onderhouden en duidelijk gemarkeerd. In totaal is deze hike ongeveer 11km heen en terug en je zal er een dagdeel voor kwijt zijn.

Wij zorgden ervoor dat we rond 8:30u aan de start van deze hike waren; Rabaçal. Op dat tijdstip kan het in de bergen nog fris zijn. Toen wij begonnen aan de hike was het 12 graden, dus neem voor de zekerheid een jasje mee. De route biedt uitzicht over een prachtige groene vallei en verschillende watervallen. Wat ook een voordeel van vroeg gaan is, is dat je de plek met bijna niemand anders deelt.

Aan het begin van de middag waren we terug bij de auto. Vanaf Rabaça zijn we naar Calheta gereden, omdat we later in de middag een boottour gereserveerd hadden om op zoek te gaan naar dolfijnen en walvissen. Het is maar zo’n 20 minuten rijden, dus je staat er zo. Wij zijn in de haven eerst wat gaan drinken voordat we naar het kantoor van H2O Madeira zijn gelopen. We hebben de tour bij deze organisatie geboekt. De organisatie werkt met een spotter op het eiland welke zijn ogen open houdt voor activiteiten op het water. Met een RIB boot ga je vervolgens met je kapiteit het water op en vaar je op aanwijzing van je spotter. De crew is enthousiast en kan je van alles vertellen over het leven in en boven de oceaan en over Madeira. Ze letten op het welzijn van de dieren en blijven niet onnodig lang bij de dieren varen, zodat de dieren niet van streek raken.

Wat ons betreft is dit een must do wanneer je op Madeira bent! Wij hebben geen walvissen gespot, maar wel diverse soorten dolfijnen en vogels. Het is natuurlijk afhankelijk van het seizoen wat je tegen kan komen.

Na een geweldige tour kwamen we terug in de haven. We hebben hier in de haven nog wat gegeten. Genoeg restaurantjes om uit te kiezen, dus laat je vooral leiden door de kaart!`

Moe maar voldaan keerden we terug naar ons appartement in Funchal en gingen we op tijd naar bed, zodat we de volgende dag weer vol met energie zitten voor onze laatste dag op het eiland.

Dag 7:

Wakker worden! Tijd om deze laatste dag volop te benutten. Er staat een behoorlijke hike op de planning, die voor ons nog iets langer is geworden dan de bedoeling was, maar het was het ontzettend waard. Voor ons was deze hike de mooiste van allemaal; de Caldeirao Verde / do Inferno hike. Dit zijn eigenlijk twee hikes. Je begint met de Caldeirao Verde en deze gaat over in de Caldeirao do Inferno. Samen zijn ze officieel 20 kilometer heen en terug. Wij hadden de auto iets verder, gratis, geparkeerd en hebben bijna 28 kilometer gelopen in een kleine 8 uur. De betaalde parkeerplaats heet Queimadas Parking Lot. Wil je liever ook kosteloos de auto wegzetten? Google dan Levada do Caldeirão Verde free parking en kies ‘Parking’. dit is een relatief klein terrein met donkergrijze kiezels.

De hike tot aan Caldeirao Verde is relatief vlak. Als je doorloopt naar Caldeirao do Inferno dan mag je wat traplopen verwachten. Daarnaast zal je tijdens deze hike ook door een aantal tunnels moeten lopen. Heb je last van claustrofobie dan is deze hike wellicht niets voor jou. Sommige tunnels zijn erg lang en het pad om op te lopen is smal waarbij je vaak niet eens rechtop kan lopen. Zorg er ook voor dat je een hoofdlamp of zaklamp bij je hebt, want je ziet anders geen hand voor ogen! Overige hikers passeren is ook een uitdaging, maar niet onmogelijk. Ten slotte zal je ook onder enkele watervalletjes doorlopen, dus een regenjas en cover voor je daypack zijn geen overbodige luxe.

Zoals eerder genoemd was deze hike een dagtaak. Moe, maar voldaan keerden aan het einde van de middag terug bij de auto. We zijn naar Santana gereden om daar een hapje te eten. Vrijwel het eerste restaurant die we tegen kwamen, zijn we binnen gelopen. De honger moest gestild worden en het maakte ons niet heel veel uit wat er op de menukaart stond. Gelukkig hebben we tot nu toe overal lekker gegeten op Madeira en ook in dit restaurant was het eten helemaal prima. Tijdens het eten reflecteren we op de afgelopen week. We denken aan alle toffe dingen die we hebben gedaan en bespreken wat we nog hadden willen zien. Dit laatste was duidelijk; we hadden de zonsopkomst bij Pico do Arieiro willen zien. Dat kon niet meer, de komende nacht moesten we naar het vliegtuig om naar huis te gaan.

Maar op dat moment kregen we een geweldig idee. We konden natuurlijk ook de zonsondergang bekijken vanaf dit punt! De webcam liet zien dat het helder genoeg was om deze gok te nemen. We hoopten dat we het op tijd zouden redden, want de route loopt dwars over het midden van het eiland en dat betekent veel haarspeldbochten. Het geluk was aan onze zijde. We waren precies op tijd en vonden een heerlijke plek zonder veel anderen om ons heen om van dit moment te genieten ondanks dat het nog geen 10 graden was.

Dit was de perfecte afsluiten van een geweldige vakantie.

Madeira, wat ben je mooi.